14 oktober 2006

6 oktober (Terug naar Nederland)

(Laatste ochtend)

Vrijdag 6 oktober
Het wekkertje gaat om half 8 en wanneer ik de gordijnen opendoe, zie ik dat het REGENT.
Ongelooflijk, gisteren zaten we nog heerlijk in de zon en nu dit. Het maakt het wel wat makkelijker om weg te gaan.
We ontbijten vandaag in het Clarion Hotel. Dat is het voordeel van dit hotel, voor je ontbijt hoef je de deur niet uit. Zeker op de vertrekdag is dat een groot voordeel. We nemen allebei eieren met toast, daar krijg je automatisch hash brownies bij (de rósti dus) die ik maar laat liggen. Na het ontbijt pakken we onze koffers en rijden we voor het laatst met onze Toyota Highlander naar Seattle Airport. Het inleveren van de auto gaat veel makkelijker dan we verwachten. We zetten hem achter een stel andere huurauto’s, pakken onze bagage en dat was het dan. Geen uitvoerige controle, geen vragen en als wij met onze koffers weglopen, zie ik de auto ook al verdwijnen. Op weg naar een hoognodige wasbeurt.
Het inchecken gaat heel wat moeilijker. Je moet n.l. je bagage apart inchecken en dat wisten wij niet. Het gevolg is dat we never nooit niet aan de beurt komen want alles gaat hier op naam. Gelukkig komt een juffrouw ons helpen en je ziet haar denken, wat een sufferds. Het zij zo. Als onze naam afgeroepen wordt en de koffers op de band gaan, blijkt dat één koffer te zwaar is. De meneer achter de balie biedt ons de mogelijkheid om bagage over te pakken in een lichtere koffer maar daar hebben we echt geen zin in. We betalen dus gewoon $ 25.
Als alle bagage echt is ingecheckt, gaan we eerst maar eens een beker koffie drinken en dan begint het wachten. We bellen nog even naar huis en ik koop nog een tijdschrift en dan gaan we boarden. Iedereen moet zijn schoenen uitdoen en op de band zetten (je zal maar zweetvoeten hebben) ook jassen en laptops moeten op de band. Gelukkig begint er niks te piepen en “mogen” we mee naar Nederland. Om kwart over 12 gaan we het vliegtuig in. Het goede nieuws is dat we naast elkaar bij het raam zitten, het slechte nieuws is dat we net tegenover de toiletten zitten, weinig rust dus. Om kwart over 1 zouden we gaan vertrekken maar helaas er is iets niet helemaal in orde met een of ander computerscherm. Het vliegtuig gaat dus eerst naar de technische controle maar het probleempje is, volgens de piloot zó verholpen. Al met al duurt het dus een uur. Vóór we echt in de lucht zijn, hebben we al 2 uur in het vliegtuig gezeten. Maar goed we vertrekken en Seattle is zó bewolkt dat we helemaal niks zien van de omgeving. Helaas.
De vlucht verloopt goed. De verzorging is prima in orde. Helaas gaan er erg veel mensen naar het toilet dus van slapen komt helemaal niks want de deur van het toilet gaat niet bepaald geruisloos open en dicht. Maar met puzzelboekjes, tijdschriften en films kijken komen we de tijd goed door. Af en toe is er wat turbulentie maar dat geeft even afwisseling.
We hebben een stevige rugwind want we komen maar een half uur te laat op Schiphol aan terwijl we een uur te laat zijn vertrokken. Ook in Nederland regent het en het is behoorlijk fris. We hebben onze koffers erg snel en ook de douane doet niet moeilijk (het is ook nog erg vroeg) zodat we zó door kunnen lopen. In eerste instantie zien we niemand die op ons staat te wachten want ook Marlies en Bertil zijn verrast dat we er al zo snel zijn. Na een poosje wachten komen ze aangelopen en volgt er een uitgebreide omhelzing.
Dan gaan we eerst koffie drinken, daar zijn we allemaal aan toe. Tussen neus en lippen door horen we dat er lekkage is en dat de wasmachine het heeft begeven. Welkom in Nederland!
Ik kan me er niet naar om maken; het zal allemaal wel. We proppen onszelf en de bagage in onze Peugeot 206 (dat is wennen, zo klein) en rijden naar huis. Het normale leven gaat weer beginnen. Helaas.

Anoniem zei

Hallo Jan en Wilma,

hartelijk dank voor het publiceren van jullie reisverslag. Ik heb het deel van Washington State met aandacht gelezen.
In september gaan mijn vrouw en ik naar zuidwest-Canada en Washington State en zullen de geijkte dingen gaan bezoeken. Jullie verslag is een goede hulp bij mijn voorbereidingen.