15 september 2006

13 september (Dag 4 Yellowstone)




















Afzettingen West Thumb geyser basin

Woensdag 13 september
Zoals gewoonlijk tegen 8 uur aan de ontbijttafel. Ja,ja we hebben een echte tafel in onze cabin. Daarna wederom uitgecheckt en onder het genot van een beker koffie nog even geschommeld op de veranda. Daarna zijn we met de auto naar het West Thumb Geyser Basin gereden. West Thumb is een onderdeel van Yellowstone Lake. Het is eigenlijk een krater in een krater. West Thumb is zo’n 150.000 jaar geleden ontstaan door een krachtige vulkanische explosie. Vlak bij de oever van West Thumb is een trail uitgezet die je langs allerlei poelen, bronnen en geysers voert. Iedere poel heeft weer een andere kleur en de meeste zijn zo helder dat je een idee krijgt van hoe diep ze zijn. De kleuren zijn vaak adembenemend. Overal bubbelt, borrelt en blubt wel weer wat. Hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet. Erg indrukwekkend allemaal.
Na de trail zijn we verder gereden naar Grant Village, onze overnachtingsplek voor vandaag.
We hebben het informatiecentrum bezocht waar we een tentoonstelling hebben bekeken over de gigantische brand die in 1988 in Yellowstone NP heeft gewoed.
Daarna hebben we 2 trails gedaan. De Yellowstone Lake Overlook ging weer behoorlijk berg op maar het was weer de moeite waard. Vanaf de top hadden we een gigantisch mooi uitzicht op het meer. Daar op de top hebben we meteen maar gelunched. Ik kan me een slechtere plek voorstellen. De 2e trail stelde helemaal niks voor. Het ging alweer omhoog maar er was eigenlijk niet veel te zien. Bovendien was de trail erg kort. Afijn, het luie zweet hebben we er wel weer uitgelopen. Inmiddels konden we inchecken. We hebben dit keer een hotelkamer op de eerste verdieping. Het hotelcomplex bestaat uit een aantal identieke gebouwen die niet erg sfeervol zijn. De kamer op zich is heel mooi maar in heel Grant Village ontbreekt de sfeer. Het is modern maar een beetje klinisch.
Morgenvroeg verlaten we Yellowstone NP en ik moet eerlijk zeggen, ik ben er ook een beetje klaar mee. We hebben heel veel gezien, gelopen en genoten maar toch had ik mij er meer van voorgesteld. Ik vind het park erg toeristisch. Gelukkig kun je zelf wel heel goed de stilte opzoeken. Zo gauw je maar een beetje uit de buurt van de grote bezienswaardigheden bent, is het meteen een heel stuk rustiger. Dan ben je vaak helemaal alleen. Ook op de trails kom je niet veel mensen tegen. Bij Old Faithful en Mammoth Hotsprings was het heel erg druk met allemaal vretende mensen. Ze eten hier werkelijk de hele dag en ook nog eens gigantische hoeveelheden. Als het maar veel, vet en zoet is.
De natuur is wel fantastisch maar het is heel gek, je went aan mooie dingen. Bij de eerste bisons die we zagen hadden we zoiets van oh wat mooi, bisons. Nu hebben we er al zoveel gezien dat we er niet eens meer voor stoppen.
Kortom, tijd om verder te reizen en even de kop leeg te maken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Jan en Wilma,

Eindelijk weer een verslag van jullie. Ik zat er al met spanning op te wachten. Heerlijk om al die verhalen over Yellowstone weer te lezen, ik werd een klein beetje jaloers hoor. Jammer dat jullie het toch een beetje vonden tegenvallen. Ik denk dat jullie teveel in de drukke gebieden geweest zijn. Wij hebben echt genoten van de stilte in de vroege ochtend en van de noordelijke ring, die lang niet zo druk is als de zuidelijke.

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van jullie reis wij de volgende keer ook naar dit gebied gaan. Heel veel plezier de komende dagen en ik hoop snel weer een verslag te lezen.