08 september 2006

7 september (Onderweg naar Great Falls)

Great Plains

Donderdag 7 september
Vanmorgen weer om 8 uur aan het ontbijt, een karig ontbijt dit keer. De joghurt was op in de campingstore dus we hadden alleen crackers met roomkaas, sinaasappelsap en een appeltje.
Daarna alweer de spullen ingepakt en uitgecheckt. Onder het genot van een beker koffie (nou ja het moet voor koffie doorgaan) een heel gesprek gehad met een amerikaans echtpaar uit New Mexico. We moesten maar eens langskomen en konden wel bij hen logeren. Dus onze volgende vakantie staat al vast (ha,ha)
Met pijn in ons hart afscheid genomen van Glacier NP. Maar we gaan nu op weg naar Yellowstone NP. Vandaag willen we overnachten in Great Falls.
We zien langzamerhand de bergen van Glacier NP verdwijnen en plaats maken voor de uitgebreide vlakten (Great Plains) van Montana. Zover je kunt kijken alleen maar geel grasland en verder niks. Geen bomen,geen huizen , zo af en toe een verdwaalde koe en dat is het dan. Het is zeer indrukwekkend, zo heel anders dan in Nederland. Het geeft je een gevoel van verlatenheid en ruimte maar in de winter zit je wel heel erg afgelegen.
In Browning hebben we het Museum of the Plains Indian bezocht. Een klein museum maar zeer de moeite waard. Hier hebben we heel veel informatie opgedaan over het leven van de Great Plains indianen. Hoe ze hun kleding verven, borduren en maken. Hoe ze gereedschappen maken, hoe ze hun dorpen bouwden enz.. Er waren prachtige kledingstukken te zien,hoofdtooien (één zelfs compleet met scalp), gereedschappen en nog vele andere dingen. Het was jammer dat je binnen geen foto’s mocht maken en dat er geen kaarten te koop waren. We moeten het nu doen met de herinneringen in ons hoofd.
Na dit bezoek zijn we verder gereden. We hebben gelunched in een gehucht en om half 3 waren we in Great Falls. Gauw ingechecked, spullen weer uitgeladen en daarna een tweetal heuse mall (groot winkelcentrum) bezocht. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Je wilt niet weten hoeveel er te koop is, alleen al aan kleding en veel goedkoper dan in Nederland. Ik heb me aardig ingehouden. We hebben nog even de nodige boodschappen ingeslagen (yoghurt!) en daarna hebben we een echte vette hap gegeten bij Wendy’s (een soort McDonalds)
Daarna weer terug naar het motel en lekker relaxen. Morgen is er weer een dag.

Anoniem zei

Hoi Jan en Wilma.

Geweldig om jullie zo live te kunnen volgen.
Morgen gaan jullie naar mijn favoriete park Yellowstone. Jullie zullen vast een geweldige tijd daar hebben.
Tip: sta 's morgens heel vroeg op (6uur) en rijd dan vanaf de canyon langs Tower Fall naar Mammoth Hot Springs. Het is dan nog heel stil en er hangt nog allemaal nevel. Echt een geweldige ervaring.

Heel veel plezier
Marjon (Vana allesamerika forum)

Anoniem zei

Hallo Jan en Wilma,
Allereerst nog gefeliciteerd met de verjaardag van Jan. Natuurlijk weer vergeten, moet ik toch eens in de computer zetten. Leuk verslag van jullie belevenissen. Alleen een erg eentonig ontbijt ;-). Maar wel gezond. De foto's zijn ook erg mooi. En wel erg leuk gezelschap op de berg, een heuse berggeit. Nog veel plezier.

ps. Ik wist wel dat niet alle hotels/motels internet aansluiting hebben. Mijn dochter en schoonzoon zijn daar ook tegenaan gelopen.